«Инклюзивное образование: Теперь мы вместе»
Проект «Тепер ми разом»
З вересня 2007 року, на базі двох київських дитячих садків, що на Оболоні — № 662 і № 291 — працють незвичні групи: в них разом виховуються і навчаються здорові діти та “особливі” хлопчики і дівчатка – ті, що народилися із синдромом Дауна. Відкриття перших в Україні інклюзивних дитячих садочків стало результатом підготовки таких діток спеціалістами центрa дитячої й сімейної психології «Я + сім’я» громадської організації «В дитячих долонях».
© ФОТО ВІКТОРА МАРУЩЕНКА
Програму створено за підтримки та допомоги Головного управління освіти і науки КМДА, Оболонського районного управління освіти та багатьох небайдужих людей, що поставили собі за мету опікуватися дітьми з особливими потребами, які так само, як і всі ми, мають реалізувати своє право на гідне життя та навчання.
Статистика доводить, що частота народження малюків із синдромом Дауна — 1:1000 немовлят. Лише у Києві щороку народжується 26–28 „особливих” діток. Ще кілька років тому українські родини, в яких з’являлися малюки із синдромом Дауна, залишалися наодинці із своїми проблемами: таких дітей не брали в дитсадки, їх із складнощами улаштовували навіть у спеціалізовані допоміжні школи. І все це тому, що донедавна зазвичай вважалося, що діти із синдромом Дауна просто відстають у розвитку. Але це не так: вони зовсім ІНШІ, і займатися з ними слід по-іншому.
Спеціалісти дійшли висновку, що тривалий час справжні інтелектуальні здібності людей із синдромом Дауна недооцінювалися. Їм важче навчитися говорити, до того ж, перебуваючи в ізоляції від звичайних однолітків, вони позбавлені можливості набувати навичок спілкування. Емоційно ж діти з синдромом Дауна якщо і відрізняються від своїх ровесників, то на краще: вони добрі, ніжні і зовсім не вміють ображатися!
„Особливій” дитині життєво необхідно спілкування із здоровими однолітками. Граючи із звичайними дітьми, „особливий” малюк не лише вчиться говорити й діяти як здорова дитина — він адаптується до нормального життя! А здорові діти вчаться сприймати один одного такими, якими вони є. У них розвиваються доброта, любов до інших людей, розуміння ближнього, бажання допомагати — якості, особливо цінні у наш час.
Методика виховання і навчання у цих групах ґрунтується на досвіді функціонування подібних у країнах СНД, Польщі, Канаді та у Сполучених Штатах Америки.
Обладнати ж приміщення для київських інтеґрованих груп допомогли спонсори з усієї України, що поставили собі за мету опікуватися дітьми з особливими потребами, які так само, як і всі ми, мають реалізувати своє право на гідне життя та навчання. І це дуже показово: інтеґровані дитячі садочки у Києві — лише початок, перший крок.
Взагалі, модель супроводу починається з пологового будинку, продовжується програмою «домашні візити», а з одно-півторарічного віку малюків супроводжують психологи нашого центра вже в стаціонарних дитячих садках за спеціальними підготовчими програмами «маленькі сходинки», «міні-садочки» та здійснюють психологічну адаптацію і соціалізацію дитини.
З трирічного віку діти, які підготовлені попередніми етапами переводяться в інклюзивні групи зазначених дитячих садків. У планах нашої організації з наступного року організувати таку інклюзію у школах, а у перспективі у професійно-технічних закладах.